„Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal.“ (Mt 10,40)

„Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal.“ (Mt 10,40)

Matoušovo evangelium v této kapitole vypráví o tom, jak si Ježíš vybral svých dvanáct a jak je poslal kázat svoje poselství.

Jsou jmenováni jeden po druhém na znamení osobního vztahu s Mistrem, kterého následovali už od počátku jeho poslání. Poznali jeho styl, tvořený hlavně blízkostí k nemocným, hříšným a těm, kdo byli pokládáni za posedlé ďáblem; prostě ke všem zavrženým a odsuzovaným, od nichž je lepší se držet dál. Teprve po těchto konkrétních znameních lásky ke svému lidu začíná Ježíš hlásat, že Boží království je blízko.

Apoštolové jsou tedy vysláni v Ježíšově jménu jako jeho „vyslanci“ a je to On, kdo má být skrze ně přijat.

Bůh sám často navštěvuje velké osobnosti Bible, které s otevřeným srdcem vítají nečekaného a neplánovaného hosta.

I dnes, hlavně v kulturách, které si uchovaly silného komunitního ducha, je host posvátný, i když je to někdo neznámý, a chystá se pro něj to nejlepší místo.

„Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal.“

Ježíš poučuje svých dvanáct: mají se vydat na cestu naboso a nalehko – jednu lehkou mošnu, jen jednu tuniku… Mají se nechat vítat jako hosté, být připraveni přijímat pokorně pozornost druhých; mají nezištně nabízet péči a blízkost chudým a všem předávat dar pokoje. Jako Ježíš mají být trpěliví v nedorozuměních a pronásledování a být si jisti Otcovou pomocí a láskou.

A kdo bude mít to štěstí a potká někoho z nich, bude moci skutečně zakusit Boží něhu.

„Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal.“

Všichni křesťané mají poslání jako učedníci: svědčit s pokorou, nejprve svým životem a pak také slovem, o lásce Boha, s kterou se sami setkali, aby se stala pro mnohé, pro všechny, radostnou skutečností. A poněvadž nalezli u Boha přijetí i se svými křehkostmi, prvním svědectvím je právě ohleduplné přijetí bratra.

Ve společnosti mnohdy poznamenané honbou za úspěchem a egoistickou autonomií jsou křesťané povoláni k tomu, aby ukazovali krásu bratrství, které uznává, že se navzájem potřebujeme, a vede ke vzájemnosti.

„Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal.“

Chiara Lubichová napsala o evangelním přijetí toto: „(…) Ježíš byl projevem lásky, s níž nebeský Otec plně přijímá každého z nás, a lásky, kterou bychom tedy my měli mít k sobě navzájem. (…) Budeme se tedy snažit žít toto Slovo života především ve svých rodinách, sdruženích, společenstvích, pracovních skupinách tím, že se budeme varovat posuzování, diskriminace, předsudků, nevole, nesnášenlivosti k tomu či onomu bližnímu, která se tak snadno a často dostavuje, a tím ochlazuje a ohrožuje lidské vztahy a jako rez brání vzájemné lásce. (…) Přijímat druhého, který je jiný než my, je základem křesťanské lásky. Je východiskem, prvním stupněm k budování té civilizace lásky, té kultury společenství, k níž nás Ježíš volá zvláště dnes.“[1]

Letizia Magri

[1] Srov. Ch. Lubichová, Slovo života na prosinec 1992, též in Parole di Vita, a cura di Fabio Ciardi (Opere di Chiara Lubich 5; Città Nuova, Roma 2017), str. 513-514.

 

Slovo života – srpen 2024

Slovo života – srpen 2024

„Pane, je dobře, že jsme tady.“ (Mt 17,4)„Pane, je dobře, že jsme tady.“ (Mt 17,4)   Ježíš se svými učedníky je na cestě do Jeruzaléma. Když jim oznámí, že tam bude muset trpět, zemřít a vstát z mrtvých, Petr se vzbouří, což odráží všeobecné zděšení a nepochopení....

Pin It on Pinterest

Share This