„Bůh je lás­ka; kdo zů­stá­vá v lás­ce, zů­stá­vá v Bohu a Bůh zů­stá­vá v něm.“ (1 Jan 4,16)

Věta „Bůh je lás­ka“ je nej­zá­ři­věj­ší de­fi­ni­cí Boha v Pís­mu sva­tém. Ob­je­vu­je se v něm jen dva­krát, a to prá­vě v tom­to tex­tu, do­pi­se či po­vzbu­ze­ní, jenž je ozvě­nou čtvr­té­ho evan­ge­lia. Au­to­rem je učed­ník, kte­rý do­svěd­ču­je du­chov­ní tra­di­ci apoš­to­la Jana. Píše křes­ťan­ské obci, kte­rá bo­hu­žel již v prv­ním sto­le­tí čelí smut­ným zkouškám, tedy rozko­lu a ne­sho­dám jak na poli víry, tak svě­dec­tví.

Bůh je lás­ka: On sám v sobě jako v Tro­ji­ci žije pl­nost spo­le­čen­ství a tuto lás­ku roz­lé­vá na svo­je stvo­ře­ní. Těm, kte­ří ho při­jmou, dává moc stát se jeho dět­mi[1], nést jeho DNA, být schop­ni mi­lo­vat. Jeho lás­ka je ne­zišt­ná a osvo­bo­zu­je od kaž­dé­ho stra­chu a bo­jác­nos­ti.[2]

Aby se usku­teč­nil slib vzá­jem­né­ho spo­le­čen­ství: tedy abychom my byli v Bohu a Bůh v nás, mu­sí­me „zů­stat“ v této ak­tiv­ní, dy­na­mic­ké a tvo­ři­vé lás­ce. Pro­to jsou Je­ží­šo­vi učed­ní­ci zvá­ni k tomu, aby se na­vzá­jem mi­lo­va­li, aby dá­va­li ži­vot a sdí­le­li ma­je­tek se vše­mi po­třeb­ný­mi. V této lás­ce zů­stá­vá spo­le­čen­ství jed­not­né, pro­roc­ké a věr­né.

„Bůh je lás­ka; kdo zů­stá­vá v lás­ce, zů­stá­vá v Bohu a Bůh zů­stá­vá v něm.“

Tato vý­zva k nám zní sil­ně a jas­ně i dnes, kdy se mnoh­dy cí­tí­me zmí­tá­ni ne­če­ka­ný­mi a těž­ko kon­t­ro­lo­va­tel­ný­mi udá­lost­mi, jako je pan­de­mie nebo jiné osob­ní a ko­lek­tiv­ní tragé­die. Máme po­cit, že blou­dí­me, jsme vy­dě­še­ní a máme sil­né po­ku­še­ní uzavřít se do sebe, po­sta­vit ko­lem sebe zdi, kte­ré nás ochrá­ní před tím, kdo snad ohro­žu­je naše jis­to­ty, mís­to toho, abychom sta­vě­li mos­ty k se­tká­vá­ní.

Jak mů­že­me za ta­ko­vých okol­nos­tí dál vě­řit v Boží lás­ku? Je mož­né dál mi­lo­vat?

Jo­si­a­ne z Li­ba­no­nu byla prá­vě da­le­ko od své vlas­ti, když se v srpnu 2020 do­zvě­dě­la o straš­li­vé ex­plo­zi v Bej­r­útu. Svě­řu­je se ně­ko­mu, kdo jako ona žije Slo­vo ži­vo­ta: „V srd­ci jsem cí­ti­la bo­lest, zlost, úz­kost, smu­tek, zma­tek. Vy­vstá­va­la ve mně na­lé­ha­vá otáz­ka: ne­sta­čí snad všech­no to, čím vším už Li­ba­non pro­šel? Mys­le­la jsem na tu čtvrť srov­na­nou se zemí, kde jsem se na­ro­di­la a žila, kde jsou nyní moji pří­buz­ní mrt­ví, zra­ně­ní nebo eva­ku­o­va­ní, kde jsou zni­če­né domy, ško­ly, ne­moc­ni­ce, kte­ré jsem tak dob­ře zna­la.

Sna­ži­la jsem se být na­blíz­ku ma­min­ce a bra­t­rům, od­po­ví­dat na spous­tu zpráv od mno­ha dal­ších lidí, kte­ří vy­ja­d­řo­va­li svou blíz­kost, ná­klon­nost, mod­lit­bu, a všem na­slou­chat v této hlu­bo­ké ote­vře­né ráně. Chtě­la jsem vě­řit a VĚŘÍM, že tato se­tká­ní s těmi, kte­ří trpí, jsou vý­zvou k tomu, abychom od­po­vě­dě­li lás­kou, kte­rou Bůh vlo­žil do na­šich srd­cí. Kro­mě slz jsem v mno­ha Li­ba­non­cích na­šla svět­lo, hlav­ně v mla­dých, kte­ří zno­vu vsta­li, roz­hléd­li se ko­lem sebe a po­moh­li těm, kte­ří to po­tře­bo­va­li. Zro­di­la se ve mně na­dě­je, že mla­dí jsou při­pra­ve­ni se se­ri­óz­ně za­po­jit i do po­li­ti­ky, pro­to­že jsou pře­svěd­če­ni, že ře­še­ním je ces­ta sku­teč­né­ho di­a­lo­gu, sho­dy a vě­do­mí, že jsme brat­ři.“

„Bůh je lás­ka; kdo zů­stá­vá v lás­ce, zů­stá­vá v Bohu a Bůh zů­stá­vá v něm.“

Cen­ný po­střeh k to­mu­to Slo­vu ži­vo­ta nám na­bí­zí také Chi­a­ra Lu­bi­cho­vá: „Nelze od­dě­lit kříž od slá­vy, nelze od­dě­lit Ukři­žo­va­né­ho od Vzkří­še­né­ho. Jsou to dva rysy té­hož ta­jem­ství Boha, jenž je Lás­ka.[3] (…) Jakmi­le jed­nou vy­ko­ná­me oběť, snaž­me se na to více ne­mys­let, ale dále ko­nat to, co po nás Bůh chce, na mís­tě, kde jsme: (…) snaž­me se mi­lo­vat dru­hé, bliž­ní ko­lem nás. Když bu­de­me tak­to jed­nat, za­ku­sí­me ne­ob­vyk­lý a ne­če­ka­ný úči­nek: naši duši za­pla­ví po­koj, lás­ka, čis­tá ra­dost, svět­lo. (…) A v bo­hat­ství této zku­še­nos­ti bu­de­me moci účin­ně­ji po­mo­ci všem svým brat­řím na­lézt bla­že­nost v sl­zách, pro­mě­nit v po­koj to, co je trýz­ní. Sta­ne­me se tak ná­stro­ji ra­dos­ti pro mno­hé, ná­stro­ji štěs­tí, po kte­rém tou­ží kaž­dé lid­ské srd­ce.“[4]

Letizia Magri

[1] Srov. 1 Jan 1, 12; 1 Jan 3,1.
[2] Srov. 1 Jan 4,18.
[3] 1 Jan 4,10.
[4] Ch. Lu­bi­cho­vá, Slo­vo ži­vo­ta na le­den 1984, in Pa­ro­le di Vita, a cura di Fa­bio Ci­ar­di (Ope­re di Chi­a­ra Lu­bich 5; Cit­tà Nu­o­va, Roma 2017) pp. 279-281. Vlast­ní pře­klad.

Slovo života – srpen 2024

Slovo života – srpen 2024

„Pane, je dobře, že jsme tady.“ (Mt 17,4)„Pane, je dobře, že jsme tady.“ (Mt 17,4)   Ježíš se svými učedníky je na cestě do Jeruzaléma. Když jim oznámí, že tam bude muset trpět, zemřít a vstát z mrtvých, Petr se vzbouří, což odráží všeobecné zděšení a nepochopení....

Pin It on Pinterest

Share This